Jag har lång erfarenhet av marknadsföring och kommunikation. Här är några exempel på vad jag skulle kan hjälpa er med;
- Interimsmarknadschef
- Projektledare
- Enskilda kampanjer
- Kommunikationsstrategi
- Varumärkesbygge
- Koncept/idé
- Copywriting
- Mätning och uppföljning av aktiviteter
Ställföreträdande marknadschef
Föräldraledighet, tjänstledighet, sjukdom eller tillfälliga avbrott när någon sagt upp sig är vanliga situationer du ställs inför. Vem ska sköta det löpande arbetet? Ibland kanske det inte finns någon annan i organisationen som kan täcka upp eller så räcker tiden inte till för allt som behöver göras.
Jag hjälper dig med det löpande marknadsarbetet när dessa luckor uppstår.
Jag har över 25 års erfarenhet av marknadsföring i olika branscher och kommer snabbt upp på banan. Ibland räcker det med ett par dagar i veckan under period, ibland mer.
Självgående projektledare/enskilda kampanjer
Några har det i blodet, men många behöver hjälp med marknadsföringen. Du kanske redan är igång med marknadsföringen och allt fungerar bra, men det finns vissa projekt du skulle vilja göra. Eller har blivit ombedd att göra. Viljan finns där och kanske också en plan, men tiden räcker inte till. Då kontaktar ni mig så hjälper jag er att genomföra era projekt. Jag har lång erfarenhet av att få tankar till handling.
Projekt som jag vanligtvis hjälper till med är:
- Integrerade kampanjer i olika mediekanaler
- Direktreklamkampanjer
- TV och Radiokampanjer
- Framtagande av trycksaker
- Annonskampanjer
- Trycksaker
- Ny hemsida
- Skriven kommunikation i olika former
- Framtagande av marknadsplaner och handlingsplaner
Strategi
Hur ser ditt företags kommunikationsstrategi ut? Finns en marknadsplan och är den nedbruten till ett tydligt handlings- och aktivitetsprogram? Lägger vi marknadspengarna på rätt saker och vilket resultat får egentligen av våra marknadsaktiviteter? Det går bättre om ni har dessa bitar på plats, tro mig.
Jag hjälper dig att få en struktur i företagets marknadsföring och börjar oftast med en genomlysning av vad som görs idag och hur det skulle kunna förbättras. Förvånansvärt ofta görs till exempel vissa marknadsaktiviteter av gammal slentrian, utan att någon resultatuppföljning görs. Ibland är det nödvändigt att tvinga sig själv att ställa frågan varför man gör vissa saker.
Jag kan bland annat hjälpa ditt företag med:
- Marknadsplan
- Nulägesanalys
- Varumärkesplattform
- Kommunikationsstrategi
- Medieval
- Handlingsplan
- Uppföljning av marknadsaktiviteter
Varumärke
Bygg upp din varumärkesplattform. Förankra den hos ledningen och för ut den i organisationen. Varumärket kommer inifrån och byggs genom konsekvent kommunikation och agerande.
Jag har varit med och tagit fram varumärken från scratch och gjort förändringsarbeten med existerande varumärken. Det är en process där du ofta behöver hjälp för att ta dig igenom de olika stegen. Det är ofta en fördel att ta hjälp utifrån när du ska utföra arbete med ditt varumärke. Dels genom att du får hjälp av någon som har ett utifrån-och-in perspektiv, dels för att det sällan finns tid för den här typen av arbete internt. Det brukar också vara svårt att hitta tid för detta arbete internt, mitt upp i brinnande verksamhet.
Koncept/idé
En stor fördel när du ska skapa kommunikation är att du har en övergripande kreativ idé. En bärande tanke som ger en ram åt din kommunikationen och gör att den känns igen av mottagaren. Idén bör helst komma ifrån och vara förankrad i en varumärkesplattform, men behöver inte vara det. Så länge konceptet väcker intresse och upplevs som intressant, är hållbart över tid, budskapen går att variera och ger reklamskaparna kreativ näring så fungerar det. Om budskapsplattformen också går att kommunicera i olika medier är det jackpot.
Det är en styrka hos företaget och skapar värde om du har ett starkt koncept. Det finns många exempel på koncept som svarar mot detta och ofta tröttnar företagen snabbare än konsumenterna.
Copywriting och innehåll
Tätt sammanbundet med konceptet ligger det skrivna budskapet. I mer än 15 år har jag skrivit texter i olika kommunikationssammanhang. Allt från direktreklam, radiospotar, TV-reklam, banners och webbsidor, case stories och pressreleaser till kurskataloger och eventprogram.
Speciellt varmt om hjärtat ligger skapande av innehåll och struktur till webbsidor eftersom det arbetet ofta innefattar företagets sätt att presentera hela sitt erbjudande.
En av mina starkaste sidor är skrivande av försäljningsdrivande reklam, då jag länge arbetat med direktreklam.
Mätning
Uppföljning är A och O. Hårt skolad från arbete inom finanssektorn och IT-branschen sitter det tatuerat på insidan av ögonlocken. All marknadsföring ska kunna uppvisa mätbar nytta. Därför ska du lägga ner nästan lika mycket tid som på det kreativa till att formulera syfte, målet och hur du ska mäta om du uppnår ditt mål. Det kan låta självklart, men glöms förvånansvärt ofta bort eller hastas över.
Jag hjälper dig att lägga upp uppföljningsplan för dina marknadsaktiviteter och har arbetat mycket med hur reklam bör mätas och vet vilka fallgroparna är.